شاید شما خودرویی داشته باشید که گیربکس اتوماتیک داشته باشد یا به اصطلاح دنده اش اتوماتیک باشد . برخی خودروهای شرکت چری از این دسته اند. در این خودروها نیازی به تعویض دنده نیست و این عمل به صورت خودکار انجام می شود.

گیربکس اتوماتیک ، گشتاور موتور خودرو را از طریق جریان روغن به گیربکس منتقل می کند و ساختار هیدروالکترومکانیکی دارد. بنابراین نسبت به خودروهایی با دنده ی معمولی نیازمند دقت و حساسیت بیشتری می‎باشد.

در نتیجه اگر با علائمی از قبیل حس لرزش در جعبه دنده ، زوزه کشیدن ، خارج شدن دنده از جای خود و نشت روغن گیربکس روبه رو شدید باید سریعا مشکل را با تعمیرکار در میان بگذارید.

بی توجهی نسبت به این موضوع می تواند هزینه تراشی های هنگفتی را برای شما به دنبال داشته باشد چرا که هزینه تعمیر گیربکس از موتور نیز بیشتر است!

راهکارهای پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک چری

برای جلوگیری از خرابی های جدی گیربکس اتوماتیک چری ، باید  موارد زیر را در نظر گرفت :

  • توجه به خطاهای گیربکس: اگر گیربکس شما به درستی قبل کار نکرد موضوع را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید. ادامه ی رانندگی با گیربکس معیوب باعث گسترش خرابی به سایر قطعات خورو شده و در نتیجه زمان و هزینه ی تعمیر را چند برابر می کند.
  • تعویض روغن گیربکس : روغن گیربکس را در زمان بندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید.
  • عدم استفاده وسایل برقی غیرضروری: خودروهای اتوماتیک سیستم برق پیچیده تری نسبت به سایر خودروها دارند. بهتر است که از وسایل برقی اضافی مثل چراغ زنون، آمپلی فایر، دزدگیر متفرقه و … در این سبک خودرو استفاده نکنید .
  • عدم اقدام به موتورشویی: گیربکس های اتوماتیک  سنسورها و مدارهای الکتریکی حساسی دارند و موتورشویی برای آن ها توصیه نمی‎شود.
  • رعایت نکات فنی تعویض دنده: قبل از هرگونه تعویض دنده از D  به R  و بلعکس ، خودرو را کاملا متوقف کنید. همچنین هنگام تعویض دنده به حالت P ( پارک) ، به طورکامل بایستید ، ترمزدستی را بکشید و سپس دنده را در حالت پارک قرار دهید.
  • اقدام به سرویس دوره ای گیربکس: سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیکبنا به توصیه ی کمپانی سازنده براساس کیلومتر یا زمان باید صورت بگیرد.

گیربکس های شرکت چری

شرکت چری در خودروهای  ام وی ام ایکس 33 اتوماتیک ، ام وی ام 550 اتوماتیک  وچری تیگو 5 از گیربکس های CVT یا تسمه ای‎ استفاده می کند  و خبری ازگیربکس های اتوماتیک چرخ دنده ای نیست.

تفاوت گیربکس چرخ دنده ای و CVT (تسمه ای)

گیربکس های معمولی تعداد دنده های مشخصی دارند و در هر لحظه متناسب با سرعت خورو و ضعیت حرکت آن ، امکان تعویض دنده را فراهم می کنند. ولی تعویض دنده در خودروهای  مجهز به CVT  ، به نرمی و آرامی و بدون حس تعویض دنده صورت می گیرد.چرا که در این تکنولوژی خبری از اصطکاک چرخ دنده های قدیمی نیست و این حرکت زنجیر گیربکس در راستای پولی های ورودی و خروجی است که ضریب دنده را مشخص می کند.

مزایای مختلف گیربکس اتوماتیک تسمه‌ای

مصرف بنزین کمتر: مصرف بنزین در گیربکس اتوماتیک CVT ام وی ام و چری به مراتب از گیربکس ها ی قدیمی کمتر است. چون ضریب دنده در CVT  متناسب با بهترین شرایط و زمان انتخاب می شود که نتیجه ی آن پایین بودن دور موتور پیشرانه خواهد بود.لذا ثابت شده است که مصرف سوخت با گیربکس CVT  به مراتب کمتر است.

کاهش وزن در گیربکس های CVT: دیگر مزیت گیربکس های اتوماتیکCVT  کم وزن بودن آنهاست زیرا در این نوع گیربکس ها خبری از دنده ها و چرخ دنده های سنگین نیست .

انواع معایب گیربکس اتوماتیک تسمه ای

  • سرو صداهای اضافی پیشرانه موتور
  • هزینه ی بالای قطعات و تعمیرات

قطعات مهم گیربکس اتوماتیک چری چیست

مجموعه قطعات به کاررفته در طراحی یک گیربکس به دوسته نقسیم می شوند. این قطعات عبارت اند از : قطعات مکانیکی (عملگرها) و قطعات هیدرولیکی (کنترلگرها)

  •  زنجیر گیربکس
  • پولی ورودی
  • پولی خروجی
  • اویل پمپ ( پمپ روغن )
  • پوسته های گیربکس ( بدنه ی اصلی گیربکس )
  • فیلتر گیربکس
  • سلکتور
  • مبدل گشتاور
  • چرخ دنده های سیاره ای

در زیر با چند نمونه از قطعاتی که از اهمیت بیشتری برای تعمیر و رسیدگی برخوردار هستند آشنا می شوید.

کاربرد پمپ روغن گیربکس اتوماتیک

پمپ روغن گیربکس وظیفه ی پمپاژ روغن گیربکس به تمامی نقاط گیربکس را بر عهده دارد. لحظه ای خلل در عملکرد پمپ روغن گیربکس

با نابودی آن مساوی است ! در مورد اویل پمپ گیربکس اتوماتیک چری ، بهتربن انتخاب اویل پمپ شرکتی اصلی چری است که با قیمت حدودی دو برابر نمونه های غیر اصلی عرضه می گردد. اختلاف فاحش قیمت در این قطعه هوس خرید نمونه های وارداتی با کیفیت پایین را به سر مصرف کنندگان خواهد انداخت ، دقت کنید نمونه وارداتی این محصول در اکثر موارد دیده شده تا به حال بی کیفیت هستند.

صافی یا فیلتر گیربکس

این قطعه ی مهم وظیفه ی تصفیه ی آلایندگی های احتمالی موجود در روغن گیربکس را بر عهده دارد. به شدت توصیه می شود که بار هربار

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چری و ام وی ام ، فیلتر روغن را نیز عوض کنید.

مخزن روغن گیربکس اتوماتیک

وجود این قطعه در گیربکس اتوماتیک به این منظور است که بتواند روغن گیربکس اضافی را در خود ذخیره کند تا زمانی که خودرو به آن نیاز پیدا کرد آن را برای پمپ روغن به بیرون بفرستد. لازم به ذکر است که این قطعه بیش از سایر قطعات گیربکس اتوماتیک، خراب می‌شود و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. از طرف دیگر واشرهای به کار رفته در اطراف مخزن روغن نیز به طور معمول و با گذشت زمان، شل می‌شوند و باید به موقع تعویض شوند و یا تعمیر گردند.

چرخ دنده های خورشیدی یا سیاره ای در گیربکس اتوماتیک

برخلاف گیربکس دستی ، که دارای مجموعه ای از دنده های متعدد است گیربکس اتوماتیک دارای یک یا چند مجموعه دنده سیاره ای است.  این یک سیستم فوق العاده کارآمد است و به گیربکس اجازه می دهد تا از گزینه های مختللف دنده به جز آنهایی که در گیربکس دستی به کار می رود استفاده کند.

مبدل گشتاور

گیربکس های اتوماتیک کلاچ ندارند. در عوض ، آنها یک مبدل گشتاور دارند. این قطعه جایگزین کلاج می شود و همان عملکرد را انجام می‌دهد. سیستم انتقال قدرت شما نمی تواند دنده را عوض کند در حالی که هنوز به موتور متصل است. در غیر این صورت ، دنده ها محکم گیر می کنند. به همین دلیل است که اگر شک دارید که مبدل گشتاور خوب کار نمیکند ، باید سریعاً آن را درست و یا تعویض کنید.

سوالات رایج درمورد گیربکس اتوماتیک چری

مشکلات گیربکس شامل 7 سوال رایج میباشد که در ادامه انهارا ذکر و هرکدام را به تفکیک توضیح داده ایم:

سرویس‌های دوره‌ای گیربکس در چه زمانی انجام می پذیرد ؟

سرویس‌های دوره‌ای باید بنا به توصیه کمپانی سازنده وابسته به کارکرد کیلومتر یا زمان صورت گیرد. زمان توصیه شده برای تعویض روغن و سرویس‌ های دوره‌ ای گیربکس اتوماتیک بین 20000 کیلومتر تا 45000 کیلومتر می باشد. لازم به ذکر است یکی از عوامل تعیین زمان تعویض روغن و سرویس‌‌های دوره‌‌ای ، شرایط رانندگی می‌باشد. برای مثال رانندگی در ترافیک باعث افزایش دمای روغن و کاهش عمر آن می شود. لذا توصیه ما به هموطنان تهرانی تعویض روغن گیربکس بین 30000 کیلومتر تا 20000 کیلومتر می باشد.

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک چیست ؟

تقه زدن گیربکس اتوماتیک می‌ تواند ناشی از ایراد برقی باشد. از موارد مهم دیگر،میتوان به میزان نبودن فشار روغن گیربکس که ناشی از ایراد در ساعت (ساعت گیربکس) می‌باشد، اشاره کرد.

 در بعضی موارد تقه زدن گیربکس اتوماتیک می‌ تواند ناشی از خرابی و یا پارگی در دسته موتورهای گیربکس باشد.

علت گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک چیست ؟

گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک به علت کمبود روغن، نرسیدن روغن کافی پشت کاسه کلاچ‌ها، فرسودگی و مستهلک شدن صفحه کلاج ها به وجود می‌آید.

خلاص شدن گیربکس اتوماتیک به چه معناست ؟

در خلاص شدن گیربکس موارد زیر دخیل هستند. بریدن دنده اویل پمپ ، خراب شدن توربین ، هرز شدن پلوس ، خالی بودن گیربکس از روغن و یا معیوب شدن چرخ دنده‌های داخل گیربکس .

حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک در دنده 3 به چه معنایی می باشد ؟

در زمان خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو در یک دنده خاص مثل دنده 3 ( البته در بعضی خودرو ها تعداد دنده های خودرو بیشتراست) یا حالت اضطراری قرار می‌گیرد تا خودرو به اولین تعمیرگاه گیربکس مراجعه کند.

علت گیر کردن دنده در حالت پارک چیست ؟

گیر کردن دنده در حالت پارک موارد زیر را شامل می‌شود. نبود برق در سیستم پارک یا خالی بود باطری خودرو، خرابی استاپ زیر پدال ترمز ، شکستن اهرم تعویض دنده از داخل گیربکس و یا خرابی در سلکتور.

لرزش خودرو هنگام حرکت ناشی از چیست ؟

لرزش خودرو علت های زیر را شامل می‌شود: خرابی در دسته موتور،بکسواد کردن (هرز چرخیدن) صفحه کلاچ‌ها ، خرابی پلوس .

جمع بندی

در این مقاله اطلاعات جامعی در رابطه با اهمیت حفظ و نگهداری گیربکس اتوماتیک چری، نحوه ی کارکرد این نوع گیربکس‎ها،قطعات مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرند و مختصری از ایرادات فنی که در گیربکس اتوماتیک ممکن است رخ بدهد، به شما اراء دادیم .

 اگر نسبت به ایرادات جزئی گیربکس بی اعتنا باشید یا تعمیر اساسی گیربکس اتوماتیک خود را به تعمیرکار غیرحرفه ای بسپارید،ممکن است هزینه های هنگفتی را متحمل شوید.

برای تعمیر ماشین خارجی خود به نمایندگی رسمی چری مراجعه کرده و یا به راحتی با نمایندگی ما ارتباط برقرار کنید.